‘Motie Nijboer’ verworpen door regeringspartijen

15-07-2021

Op 8 juli jl. hebben de regeringspartijen, op aanraden van minister Wopke Hoekstra, de motie van PvdA-kamerlid Henk Nijboer om polishouders van Conservatrix te compenseren verworpen. Dit gebeurde aan de hand van een stemming door handopsteken.

Minister Hoekstra had daarvoor de volgende argumentatie:

“Voorzitter. Dan ben ik bij de tweede motie van de heer Nijboer, op stuk nr. 141. Dat is de motie over Conservatrix. Het zal hem niet verrassen dat ik die moet ontraden, ook gegeven het debat wat wij eerder gehad hebben en hoe het stelsel in elkaar zit. Hij weet dat we daar overigens ook nog onderzoek naar doen. Die motie moet ik dus ontraden.”

De uitslag van de stemming

Stemmen voor:

JA21 3
Totaal 81

Hard gelag voor polishouders

Ook dit besluit van de Tweede Kamer valt de Stichting rauw op haar dak. Polishouders voelen zich gesterkt door de oppositiepartijen, maar in de steek gelaten door de regeringspartijen. Polishouders konden immers niets doen aan het faillissement van Conservatrix en moesten erop vertrouwen dat hun pensioen en andere verzekeringen in vertrouwde handen waren. De Stichting gaat onverkort door met haar doelstellingen om Conservatrix haar afspraken na te laten komen. Ook om inzichtelijk te maken wat er bij Conservatrix gebeurt.

Update 20-07-2021:

In een reactie op Facebook laat JA21 (3 stemmen) weten dat ze niet heeft tegengestemd.

2021-07-06 Motie van het lid Nijboer